מפיליפ פינל עד פרנקו בזאלייה

 800px-Philippe_Pinel1979_-_BasagliaFoto800

תקציר עבודת מסטר:

מודלים של אשפוז פסיכיאטרי – מפיליפ פינל עד פרנקו בזאלייה

מאז ימי הביניים עברה תפישת האדם הלוקה בנפשו תמורות רבות ומגוונות באופיין, ומכאן גם היחס אליו. הוא נתפש כאחוז שטן או לחלופין כנושא את רוח הקודש; כלא-אדם אלא כחיה בהמית; כחוטא גמור, או כפגום במהותו המוסרית; כמתויג ודחוי חברתית, מורחק ומבודד בייצגו את "האחר"; כקטין הנתון לחסותם של המבוגרים; ולבסוף כ"חולה נפש" – אובייקט סביל בידי רופאיו. מעולם לא התייחסו אל הלוקה בנפשו כאל אדם בעל ערך ושווה זכויות אשר איתרע מזלו לחוות חוויות הממוקמות בקצה עקומת הנורמליות. יתרה מזאת, חל ביטול של 'האדם' הסובל ממחלת נפש, ואת מקומו של האדם תפסה הישות  'חולה נפש', זה שזהותו הושחתה והוגלתה אל שולי החברה. 

הטיפול המוסרי עלה בסוף המאה ה-18 בצרפת ובאנגליה במקביל על-ידי פינל וטיוק, והיווה מהפך דרמטי בטיפול בלוקים בנפשם. דרך זו עמדה בניגוד חריף להזנחה הקשה של החולים ולטיפולים המקובלים, שהיו גופניים במובהק ואף אכזריים ברובם. הטיפול המוסרי היה ניסיון ממוקד לייצב את הבריאות הנפשית והפיזית באמצעות מנוחה, תזונה ופעילות בסביבה תרפויטית המתאפיינת בסדר יום קבוע, משמעת ורצון טוב. הגישה לטיפול הייתה ממוקדת בפרט, וכללה מעקב ותיעוד אינדיווידואליים וקפדניים של מהלך הטיפול ותוצאותיו. הטיפול המוסרי התפשט בכל רחבי אירופה אך דעך לקראת אמצע המאה ה-19.

במחצית השנייה של המאה ה-19 הגיעה לשיאה "הכליאה הגדולה" של לא-שפויים בכל רחבי אירופה וארה"ב. המוסדות נבנו בדרך כלל במרחק מריכוזים עירוניים; בגלל ריבוי המאושפזים ובהיעדר משאבים הטיפול הרפואי היה מינימלי. מוסדות אלה הפכו להיות סמל של מחסנים אנושיים שבהם מוחזקים אנשים בתנאים לא אנושיים וללא התחשבות בזכויותיהם האזרחיות. הם לא נועדו עוד לשקם את החולים אלא רק לתחזק את ההשגחה עליהם, מבודדים משאר החברה.

בשליש האחרון של המאה ה-19 עלתה התפיסה הביולוגית של מחלות הנפש, והתגברה הפסימיות באשר לטבען של מחלות אלה לאור אי החלמתם של מטופלים רבים. סברו אז כי חוסר השפיות הוא למעשה כרוני וקונסטיטוציוני. כתוצאה מכך הועברו למוסדות הפסיכיאטריים  האנשים הקשים ביותר מבתי הכלא, וגם הסניליים והדמנטיים, האפילפטיים, המשותקים, האביונים והסובלים מעגבת מתקדמת ומהפרעות נוירולוגיות שונות. בעיני הציבור, בית החולים ללוקים בנפשם הפך לפח האשפה של "מקרים" חסרי תקווה.

לקראת סוף המאה ה-19 התבהר כי המוסדות הפסיכיאטריים נכשלו בפתרון מצוקת חולי הנפש. הם לא הביאו ריפוי או שיפור במצבם של החוסים, שמספרם גדל בהתמדה. כתגובה לפסימיות ולדוגמטיות של הזרם הביולוגי התפתחו סגנונות חדשים של טיפול בהפרעות פסיכיאטריות ששיאם היה ביישום התיאוריות של פרויד ושיטות עבודתו. במחצית הראשונה של המאה ה-20 התמקדה הפעילות הפסיכיאטרית בחיפוש אחר פתרונות טיפוליים שירפאו או לפחות ישפרו את מצבם של החולים הכרוניים. התוצאה הייתה שורה של תרפיות סומאטיות שהתבססו על הזרם הביולוגי בפסיכיאטריה, ורובן נחשבות בימינו חסרות תועלת ומזיקות. במלחמת העולם השנייה התממש רעיון ביטול האדם הלוקה בנפשו הלכה למעשה על-ידי הנאצים באמצעות חיסול שיטתי של חולי נפש שבעקבותיו התבצעה תוכנית השמדת היהודים.

בתחילת שנות ה-50 נמצאו כמה תרופות פסיכיאטריות יעילות שסימנו את תחילתה של "המהפכה" הפסיכו-פרמקולוגית, שהובילה – כפי שהוצהר – לקיצור חלק נכבד מהאשפוזים ולשילובם בקהילה של אנשים המתמודדים עם מחלות נפש. בשנות ה-60' וה-70' צמחו זרם האנטי-פסיכיאטריה ותנועות האל-מיסוד. המונח אנטי-פסיכיאטריה סימן תהליך מחשבתי וחברתי מורכב ובעל משקל שעיקרו היה ערעור המודל הרפואי של מחלת הנפש. נקודות המוצא של מובילי התנועה היו שונות וכך גם מטרותיהם, אבל המשותף לכולם היה מאבק כנגד הממסד הפסיכיאטרי וכנגד האבחנות הפסיכיאטריות לטובת שיקום זכויות האדם היסודיות של חולי הנפש – זכויות חוקיות, מוסריות ואנושיות – שהופרו על-ידי המנגנון הפסיכיאטרי.

לרפורמה של הפסיכיאטר פרנקו בזאלייה במערכת בריאות הנפש באיטליה ב-1978 הייתה השפעה מרחיקת לכת בדיוק כפי שהייתה בזמנו לעבודתם של פינל וטיוק. ביטול הסגרגציה של הלוקים בנפשם בבתי חולים מיוחדים ונפרדים והקמתו של מערך מענים מגוונים בקהילה שינו את הפסיכיאטריה באיטליה ואף במקומות רבים אחרים. השפעה זו ניכרת עד היום ברחבי העולם המערבי למרות הכוחות הנגדיים החזקים. תרומתם של אנשי מקצוע חלוצים ופורצי דרך היא חיונית באופן מובהק, בעיקר של פסיכיאטרים כסוכני שינוי. פיליפ פינל ופרנקו בזאלייה הציעו חזון של מודלים חדשים של טיפול הומאני ויעיל שהיה מהפכני לתקופתם, והחליפו שירותים מסורתיים שהיו בלתי הולמים ופוגעניים. אחד מהישגיהם היה היכולת לרתום פוליטיקאים למימוש חזונם, ולשכנע את עמיתיהם ליישם אותו. כך הם אפשרו שינוי אמיתי ובר קיימא.

 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s